Autorităţile prahovene au efectuat, în perioada 26 august-6 septembrie 2013, un control tematic care a vizat pregatirea unităţilor de învăţământ pentru începerea anului şcolar 2013-2014. S-au verificat 35 de unităţi, aspectele urmărite fiind dintre cele mai diverse: integritatea împrejmuirilor perimetrului unităţii de învăţământ; existenţa autorizaţiei sanitare de funcţionare-existenţa soluţiilor pentru aprovizionarea cu apă potabilă (acolo unde există autorizatii aprobate pe propria răspundere) - conform situaţiei transmise de către DSP Prahova; igienizarea spaţiilor de studiu şi a toaletelor (pentru toaletele din curte, verificarea integrităţii pardoselii de către firme autorizate); verificarea acoperirii canalizărilor şi asigurarea lor împotriva desfacerii, acţiuni realizate numai de către firme autorizate; verificarea consolidării şi a rezistentei balustradelor de la scările de acces; existenţa unui certificat de garanţie încheiat cu firmele de construcţii cu privire la siguranţa pe care o conferă lucrările executate (copertine suspendate, scări, balustrade, instalaţii/echipamente care în cădere pot conduce la accidentarea elevilor); stadiul lucrărilor de consolidare/reabilitare a clădirilor (unde este cazul); iniţiative pentru contactarea firmelor care verifică buna funcţionare a instalaţiilor de încălzire (sobele pe lemne/gaze), curăţarea coşurilor de fum; existenţa relantisoarelor în faţa şcolii( la unităţile de invatamant situate pe arterele de circulaţie principale); verificarea existenţei mobilierului şcolar adaptat la particularităţile de vârstă (cu precadere la clasele pregătitoare); verificarea pavoazării spaţiilor de studiu funcţie de specificul disciplinelor care se studiază; existenţa reţelei de conectare la internet – gradul de funcţionare al calculatoarelor; existenţa unui post telefonic în scolile structuri; aprovizionarea cu manuale (pentru învăţământul obligatoriu) şi verificarea încadrării cu personal didactic. Unităţile de învăţământ controlate au fost Şcoala Gimnazială Plopu; Şcoala Gimnazială sat Nisipoasa, Plopu; Grădiniţa cu program normal sat Nisipoasa, Plopu; Şcoala Gimnaziala”Ion Ionescu”, Valea Călugarească; Şcoala Gimnazială sat Dârvari, Valea Călugărească; Grădiniţa cu program normal sat Dârvari, Valea Călugărească; Grădiniţa cu program normal sat Coşlegi, Valea Călugărească; Şcoala Gimnazială sat Nicovani, Valea Călugărească; Şcoala Gimnazială Lapoş; Grădiniţa cu Program Normal, Lapoş; Liceul Tehnologic Sângeru; Şcoala Gimnazială sat Mireşu Mare, Sângeru; Grădiniţa cu program normal, sat Mireşu Mare, Sâangeru; Şcoala Gimnazială Iordăcheanu; Şcoala Primară sat Moceşti, Iordăcheanu; Grădiniţa cu program normal sat Moceşti, Iordăcheanu; Şcoala Gimnazială Proviţa de Jos; Grădiniţa cu Program Normal Proviţa de Jos; Şcoala Primară sat Drăgăneasa, Proviţa de Jos; Grădiniţa cu Program Normal sat Drăgăneasa, Proviţa de Jos; Şcoala Gimnazială Proviţa de Sus; Grădiniţa cu Program Normal sat Izvorul, Proviţa de Sus; Grădiniţa cu Program Normal nr. 1 Comarnic; Grădiniţa cu Program Normal Posada, Comarnic; Liceul Teoretic “Simion Stolnicu” Comarnic; Şcoala Gimnazială Păcureţi; Şcoala Gimnazială sat Matiţa, Păcureţi; Grădiniţa cu Program Normal Bertea; Anexa 1 a Şcolii Gimnaziale Bertea; Grădiniţa cu Program Normal nr. 1, Măneciu; Şcoala Primară sat Meliceşti, Telega; Grădiniţa cu Program Normal sat Meliceşti Telega; Grădiniţa cu Program Normal sat Călineşti, Floreşti; Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 8, Câmpina, Grădiniţa cu Program Prelungit nr.38, Ploieşti; Şcoala Primară „Rareş Vodă”, Ploieşti; Şcoala Primară sat Valea Screzii, Poseşti; Grădiniţa cu Program Normal Valea Screzii, Poseşti; Grădiniţa cu Program Normal Valea Plopului, Poseşti.
Constatări şi concluzii
I. -Integritatea împrejmuirilor perimetrului unităţii de învăţământ: Există împrejmuire corespunzătoare (garduri complete la PJ şi structuri) la toate unităţile de învăţământ controlate cu unele exceptii: Grădiniţa cu Program Normal Posada, Comarnic şi Şcoala Gimnazială Păcureţi, ambele având o zonă cu gard incomplet. În urma discuţiilor cu autorităţile locale de la nivelul oraşului Comarnic a reieşit că problema gardului incomplet este în curs de soluţionare. Autorităţile locale din Păcureti nu pot interveni din cauza lipsei banilor.
II. - Existenţa autorizaţiei sanitare de functionare-existenţa soluţiilor pentru aprovizionarea cu apă potabilă (acolo unde există autorizaţii aprobate pe propria răspundere) - conform situaţiei transmise de către DSP Prahova şi III.- Igienizarea spaţiilor de studiu şi a toaletelor; pentru toaletele din curte, verificarea integrităţii pardoselii de către firme autorizate
A. Constatări ale DSP Prahova:
În judeţul Prahova, în anul şcolar 2012-2013 a funcţionat un numar de 764 de unităţi de învăţământ din care 725 - unităţi de stat şi 39 - unităţi private. În perioada 26 august - 6 septembrie 2013, DSP Prahova a participat la acţiuni de verificare a condiţiilor igienico-sanitare în vederea începerii corespunzătoare a noului an şcolar împreună cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Prahova şi Direcţia Sanitară Vaterinară şi Siguranţa Alimentului Prahova. Au fost verificate 35 unităţi de învăţământ dintre care 21 unităţi fără autorizaţie sanitară de funcţionare în anul şcolar anterior şi 14 unităţi autorizate sanitar. Tipurile de unităţi de învăţământ neautorizate sanitar la sfârşitul anului şcolar 2012/2013 au fost: grădinite cu program normal - 11, grădiniţe cu program prelungit - 2, şcoli primare şi gimnaziale - 8. Unităţile de învăţământ menţionate sunt localizate în mediul rural (Bertea – 2, Drăgăneşti-1, Floreşti -1, Lapoş-2, Măneciu-1, Păcureţi -2, Poseşti-3, Telega-2 , Iordăcheanu 1, Proviţa de Sus -1) şi urban (Comarnic-2, Câmpina-1, Ploieşti-2). Controalele igienico-sanitare au vizat: existenţa autorizaţiei sanitare de funcţionare; starea clădirilor; starea terenului pentru activităţi în aer liber ( joacă sau sport); starea spaţiilor de învăţământ (săli de clasă, laboratoare, ateliere, laboratoare, biblioteci); controlul medical periodic al personalului angajat; procesul de învăţământ (nr. schimburi); starea de igienă a grupurilor sanitare; modul de aprovizionare cu apă potabilă (sursă, reţea, distribuţie); modul de colectare şi evacuare a reziduurilor lichide fecaloid-menajere; modul de colectare şi evacuare a reziduurilor solide menajere (în săli de clasă, în întreaga unitate); dotarea cu materiale şi ustensile pentru operaţiunile de curătenie –dezinfecţie; însuşirea de către personalul de îngrijire a noţiunilor fundamentale de igienă. În urma controalelor au fost constatate mai multe deficienţe: clădiri fără destinaţie de spaţiu de învăţământ: case particulare (exemple: Grădiniţa nr.1 Comarnic, Grădiniţa nr.8 Câmpina) sau Căminul cultural (Gradiniţa Lapoş); terenul pentru activităţi în aer liber a fost găsit neamenajat, cu gard împrejmuitor încomplet, fără aparate de joacă la gradiniţe (ex: Grădiniţa Posada, Şcoala Păcureti); în privinţa aprovizionăarii cu apă potabilă s-a constatat că majoritatea unităţilor neautorizate sanitar nu dispun de instalaţie proprie de distribuţie a apei potabile (unităţile de învăţământ din Lapoş, Meliceşti-Telega, Izvoru-Proviţa de Sus); instalaţii de colectare a apelor reziduale menajere (fose septice) nevidanjate (Şcoala Matiţa-Păcureţi); săli de grupă/clasă subdimensionate pentru numărul de copii înscrisi (Gradiniţa nr.8 Câmpina, Grădiniţa nr.1Măneciu, Grădiniţa nr.38 Ploieşti, Grădiniţa nr.1 Comarnic, Grădiniţă Călinesti); mobilier vechi, parţial degradat (Şcoala Mireş-Sângeru), nereglabil în funcţie de înălţimea copiilor (majoritatea şcolilor primare şi gimnaziale); grupuri sanitare de exterior neigienizate, din zid sau “ecologice” (utilizabile pentru perioade scurte de timp, ocazional) folosite în comun de şcoală şi grădiniţă (Şcoala Matiţa, Grădiniţa nr. 1 şi Şcoala anexă 1 din Bertea, Şcoala şi Grădiniţa Lapoş), spatiul pentru depozitarea temporară a reziduurilor solide menajere nu este amenajat conform legislaţiei în vigoare (platforma betonată prevăzută cu sifon de scurgere a apelor de spălare, îngradită, cu racord la o sursă de apă pentru întreţinerea igienică), cu evacuare la 7-14 zile (conform legislaţiei în vigoare evacuarea se face la interval de 1-3 zile). În urma controalelor au fost încheiate procese-verbale, în prezenta conducerii unităţilor de învăţământ, cuprinzând recomandări şi termene de îndeplinire. Printre recomandările pe care le-au primit conducerile acestor unităţi de învăţământ s-au numărat depunerea documentaţiilor tehnice pentru obţinerea autorizaţiei sanitare de funcţionare (pentru unităţile de învăţământ neautorizate); finalizarea lucrărilor de reparaţii şi igienizare a clădirilor, salubrizarea şi amenajarea terenului; repararea instalaţilor sanitare (apă curentă şi canalizare); asigurarea apei potabile din alte surse autorizate, acolo unde nu există reţea de distribuţie a apei curente; realizarea acţiunilor de dezinfecţie-dezinsecţie-deratizare; igienizarea grupurilor sanitare şi vidanjarea foselor septice; recondiţionarea/înlocuirea mobilierului vechi, degradat.
B. Constatări ale DSVSA Prahova: Şcoala Gimnazială Plopu – deţine spaţiu special amenajat pentru depozitarea produselor alimentare în programul guvernamental “Lapte şi corn”, dar nu dispune de o chiuvetă racordată la sursă de apă;
IV- Verificarea acoperirii canalizarilor şi asigurarea lor împotriva desfacerii, acţiuni realizate numai de către firme autorizate. Asigurarea canalizarilor împotriva desfacerii s-a realizat de către firme autorizate (în putine cazuri motivul principal fiind inexistenţa fondurilor) şi/sau de către şcoli. S-a făcut recomandarea de verificare periodică a integrităţii canalizărilor de către firme autorizate.
V. - Verificarea consolidarii şi a rezistenţei balustradelor de la scările de acces. Acolo unde situaţia o impune există balustrade. Nu există grilaje care să împiedice alunecarea pe scările de acces deoarece constructorul nu a considerat necesar acest lucru.
VI.- Existenţa unui certificat de garanţie încheiat cu firmele de construcţii cu privire la siguranţa pe care o conferă lucrăarile executate (copertine suspendate, scări, balustrade, instalaţii/echipamente care în cădere pot conduce la accidentarea elevilor). La nivelul unităţilor de învăţământ nu există certificate de garanţie deoarece ele se afla la nivelul primăriilor (pentru lucrările finalizate recent) sau nu erau cerute de legislaţia în domeniu (pentru construcţiile mai vechi sau foarte vechi).
VII. - Stadiul lucrărilor de consolidare/reabilitare a clădirilor (unde este cazul). Dintre unităţile de învăţământ controlate, cu probleme deosebite se confruntă Liceul Teoretic “Simion Stolnicu” Comarnic, unde o clădire, rezultată prin îmbinarea a două corpuri de clădire, s-a degradat din cauza infiltrării apei (acoperisul şi peretii s-au fisurat, apa intrând pe holurile şcolii). Sunt necesare: un studiu geo-morfologic şi o evaluare realizată de către Inspectoratul de Stat în Construcţii. În urma acestor acţiuni, în funcţie de constatările facute, se poate lua decizia adecvată.
VIII.- Iniţiative pentru contactarea firmelor care verifică buna funcţionare a instalaţiilor de încălzire ( sobele pe lemne/gaze), curăţarea cosurilor de fum. În majoritatea unităţilor de învăţământ controlate s-a încheiat acţiunea de verificare a bunei funcţionari a instalaţiilor de încălzire. Au fost curăţate cosurile de fum. Ambele acţiuni s-au realizat cu firme autorizate. În restul unităţilor de învăţământ acţiunea este în derulare. Se impune precizarea că a crescut numărul unităţilor care au dobândit autorizaţii ISCIR pentru funcţionarea centralelor temice.
IX. - Existenţa relantisoarelor în faţa şcolii ( la unităţile de învăţământ situate pe arterele de circulaţie principale). În majoritatea cazurilor nu există relantisoare în faţa şcolilor dar există marcaje corespunzătoare pentru trecerile de pietoni.
X. - Verificarea existenţei mobilierului şcolar adaptat la particularităţile de vârstă ( cu precădere la clasele pregătitoare). S-a constat existenţa mobilierului şcolar, adaptat la particularitatile de varsta ale elevilor, cu precadere la clasele pregatitoare, la toate unităţile de învăţământ. Pentru clasele II-VIII, la majoritatea scolilor primare si gimnaziale controlate, mobilierul existent nu este adaptat la particularitatile de varsta ale elevilor. De exemplu, la Scoala Gimnaziala Mireşu Mare, Sângeru, mobilierul este vechi, parţial degradat şi nereglabil în funcţie de înălţimea copiilor.
XI. -Verificarea pavoazarii spatiilor de studiu în functie de specificul disciplinelor care se studiaza. Există pavoazari adecvate specificului disciplinelor care se studiaza numai in unele unitati de invatamant.
XII. - Existenta retelei de conectare la internet –gradul de functionare al calculatoarelor. Există retea de conectare la internet functionala 100%. Toate calculatoarele funcţionează corespunzător.
XIII. - Existenta unui post telefonic in scolile structuri. Nu există posturi telefonice în toate unităţile de învăţământ, mai ales la grădiniţe: Gradinita cu Program Normal, Lapos; Gradinita cu program normal sat Mocesti, Iordacheanu; Gradinita cu Program Normal Posada, Comarnic.
XIV. - Aprovizionarea cu manuale (pentru invatamantul obligatoriu). Pentru clasa I au fost achiziţionate şi distribuite în şcoli manuale noi pentru toţi elevii înscrişi în anul şcolar 2013-2014. Începând cu clasa a II-a până la clasa a X-a se asigură manuale noi în procente variabile de la o disciplină la alta în funcţie de numarul solicitărilor venite din partea unităţilor de învăţământ şi de alocările bugetare pentru acest an şcolar. Pentru clasele I-IV acţiunea de distribuire a manualelor şcolare s-a încheiat. Pentru clasele V-X actiunea de distribuire va începe în data de 16.09.2013 din motive obiective: două edituri (Corint şi ALL ) nu au onorat comenzile făcute de Depozitul Central al ISJ Prahova până la momentul realizării Raportului. Există angajamente din partea celor două edituri menţionate mai sus să onoreze comenzile până în data de 13.09.2013.
XV. - Verificarea incadrarii cu personal didactic. Incadrarea cu personal didactic este realizată într-un procent de 98%, iar în data de 13.09.2013, în şedinţă publică, la sediul ISJ Prahova, se va finaliza acţiunea de repartizare a cadrelor didactice şi la posturile didactice rămase neocupate.