Nu e chiar in regula scumpirea abonamentelor la transportul in comun ploiestean!

Modificarea tarifelor pentru abonamente la transportul în comun din Ploiești, proiect de hotărâre ce urmează a fi deszbătut astăzi în ședință extraordinară a Consiliului Local Ploiești, dacă ar fi votată, s-a face cu încălcarea prevederilor legale. Cel puțin aceasta este concluzia comună a două direcții importante din cadrul Primăriei Ploiești, respectiv Direcția Economică și Direcția Juridică. Ambele compartimente au dat avize negative pentru respectivul proiect de hotărâre. Ca să nu fie nicio problemă, vă prezentăm în continuare concluziile din cele două rapoarte.

Direcția Economică

Prin proiectul de hotărâre prezentat aprobării nu sunt duse la îndeplinire măsurile dispuse prin Decizia nr. 47/2015 a Camerei de Conturi Prahova (respectiv eliminarea abaterilor constatate rezultate din faptul că s-au aprobat și decontat din bugetul local subvenții pentru transportul public de călători care exced cadrului legal în vigoare, că subvenția de exploatare s-a acordat pentru servicii evaluate arbitrar și nu pe servicii prestate și că nu s-a respectat principiul de bază al subvenționării –asigurarea suportabilității costurilor pentru beneficiarii finali).

Faţă de cele prezentate mai sus avizez nefavorabil proiectul de hotarare prezentat.

Direcția Juridică

În Raportul de Specialitate, S.C. Transport Călători Express S.A. Ploiești arată că tariful cost mediu pe călătorie este de 0,82 lei fără a justifica în ce constă diferența de până la 2 lei a prețului unui bilet. Diferența de 1,18 lei reprezintă mai mult decât prețul unui bilet cu tva, creșterea nefiind motivată.

De asemenea, nu demonstrează modalitatea de calcul a numărului de călătorii pe care le efectuează:

- un pensionar – 93 călătorii într-o lună, 3,1 călătorii/zi,

- un elev/student- 120 de călătorii /lună

- persoane cu dizabilități – 82 de călătorii/lună, 2,73 călătorii/zi.

- un abonament nesubvenționat  pe toate liniile cu 132 de călătorii - numărul de călătorii/zi trebuie să fie un număr întreg, nu se pot efectua 4,4 călătorii/zi.

Nu se justifică motivul pentru care a fost introdusă în Raportul de specialitate, subvenția acordată de către Ministerul Educației și Învățământului în cuantum de 50%, conform Legii 1/2011 a educației naționale, art. 84 alin 1 – Elevii din Învățământul obligatoriu, profesional și liceal/autorizat beneficiază de tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun, de suprafață, naval și subteran, precum și de transportul intern aotu, feroviar și naval, pe tot parcursul anului calendaristic.

Nu se detaliază abonamentul pentru un traseu, pentru 2 trasee și nici pentru toate traseele.

Totodată, potrivit Legii nr.  273/2006, art. 14 alin (4) Nicio cheltuială din fonduri publice locale nu poate fi angajată, ordonanţată şi plătită dacă nu este aprobată, potrivit legii, şi dacă nu are prevederi bugetare şi surse de finanţare.

Drept urmare, pentru modificarea/ajustarea tarifelor este necesar stabilirea plafonului maxim al venitului net pe gospodărire până la care se acordă aceste facilități, Categoriile de beneficiari defavorizati, altele decât sunt enumerați în HG 799/2014 (,,alte categorii defavorizate”), Stabilirea tarifului impus,  Stabilirea tarifului pentru abonament pe 1 linie, 2 linii, pe toate liniile, așa cum prevede Ordinul ANRSC 272/2007 privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane. Un alt aspect care trebuie avut în vedere se referă la constatările făcute de către Curtea de Conturi Prahova prin procesul –verbal de constatare nr. 13046/30.06.2015, care reține cu privire la realitatea tarifelor decontate în anul 2014, împrejurare potrivit căreia Consiliul Local al Municipiului Ploiești a aprobat acordarea unei subvenții la transportul public de persoane calculată în funcție de un tarif eronat fundamentat, îndepărtându-se de la principiul de bază al subvenționării, respectiv acela de a asigura suportabilitatea costurilor pentru beneficiarii finali prin finanțarea diferenței dintre cheltuielile efective și veniturile realizate de operatorul de transport. Totodată, s-a reținut faptul că supraevaluarea elementelor de costau avut ca efect majorarea artificială a profitului prestatorului de servicii din sumele plătite din bugetul local.

Față de aceste aspecte mai sus menționate, refuz să AVIZEZ raportul de specialitate întocmit de S.C. Transport Călători Express S.A. pentru aprobarea tarifelor la transportul urban de călători.