Studenţii şi elevii iau atitudine: România, ţară cu educaţie de subzistenţă!

consiliul national al elevilorAlianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) şi Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) consideră că bugetul de 3,14% din PIB (4,4 Miliarde Euro) anunţat de Guvernul României prin “Bugetul Cetăţeanului” condamnă Educaţia şi Cercetarea la încă un an de subperformanţă şi inechitate, cu efecte grave asupra dezvoltării pe termen lung a României. ANOSR şi CNE atrag atenţia asupra faptului că cea mai profitabilă şi importantă investiţie pentru un stat este cea făcută în educaşie şi solicită suplimentarea bugetului pentru acest domeniu şi prevederea unei creşteri anuale care să conducă rapid la respectarea procentului de 6% din PIB asumat de partidele politice din România prin Pactul Naţional pentru Educaţie. Reprezentanţii studenţilor români au solicitat deja o întâlnire oficială cu Miniştrii responsabili de Educaţie şi Învăţământ Superior pentru a discuta priorităţile studenţilor, inclusiv cele asumate deja de reprezentanţții puterii şi cele care constituie obligaţii legale. Dintre asumările şi obligaţiile legale existente amintim:

- Creşterea subvenţiei în cămine – cantine cu 30% (o creştere a fost agreată de Ministrul Ecaterina Andronescu în mandatul anterior, fără specificarea procentului minim);

- Respectarea prevederilor Statutului Studentului şi Legii nr. 1/2011 a Educaţiei Naţionale privind facilităţile acordate studenţilor şi valoarea burselor;

- Creşterea veniturilor tinerilor angajaţi din educaţie şi a medicilor rezidenţi prin acordarea de deduceri fiscale şi a altor măsuri - asumat prin programul de guvernare al Uniunii Social Liberale, punctul 74 (documentul publicat înainte de alegerile parlamentare - [1]) şi sugerat prin programul de guvernare 2013 – 2016 bazat pe ”principiul protejării şi încurajării familiei, ceea ce înseamnă acces la locuinţe decente, la educaţie şi sănătate de calitate, la infrastructuri şi comunicaţii moderne, la mediu sănătos, la timp liber” [2]

- Investiţii în construirea de cămine şi alte măsuri menite să asigure accesul tinerilor din familii cu venituri reduse şi alte categorii defavorizate la învăţământul superior: asumat indirect prin programul de guvernare 2013 – „accesul liber şi egal la educaţie şi la sănătate şi care să asigure cetăţenilor români o viaţă demnă”

Reprezentanţii elevilor din România aduc la cunoştinţă Guvernului României priorităţile elevilor, conform asumărilor reprezentanţilor instituţiei:

- Revizuirea planurilor cadru şi a curriculumului, pentru revizuirea conţinuturilor manualelor şcolare; adaptarea învăţământului profesional şi tehnic la cerinţele agenţilor economici;

- Modernizarea procesului de predare-învăţare cu ajutorul tehnologiilor informaţiilor şi comunicării; conectarea tuturor şcolilor la internet prin conexiuni de mare viteză, obiectiv stipulat în programul de guvernare al Uniunii Social Liberale şi sugerat în programul de guvernare 2013-2016;

- Investiţia în construirea campusurilor şcolare destinate asigurării serviciilor de educaţie până la nivel liceal (burse, cantine, cămin şi/sau transport zilnic asigurat)

- Investiţia în construirea şi reabilitarea bazelor sportive, respectiv a secţiilor sportive de la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar.

ANOSR, CNE şi o serie de alte organizaţii au transmis încă din octombrie principalilor decidenţi politici o listă de priorităţi deosebit de importante în viziunea tinerilor, prin „Scrisoarea Deschisă pentru Viitorul României”.

„Redresarea şcolii  româneşti nu va întârzia să apară atunci când finanţarea alocată dezvoltării educaţiei va acoperi necesităţile sistemului de învăţământ. Formarea calitativă a viitorilor cetăţeni adulţi ai României depinde de cât de mult investim în sistemul educaţional. Anul 2013 trebuie să fie anul în care accesul copiilor din mediul rural la şcoală să nu mai fie o problemă, iar calitatea condiţiilor de predare-învăţare să fie la standarde adecvate.”, apreciază Andrei-Bogdan Petre, preledintele CNE. La rândul său, Mihai Dragoş, liderul ANOSR, crede că „Degeaba vorbim despre educaţie ca prioritate naţională dacă o finanţăm cu jumătăţi de măsură. De la fuga tinerilor de locuri de muncă în educaţie la fapul că cei din mediul rural, din familii sărace sau dezavantajate ajung cu greu să termine o facultate, problemele sunt foarte clare, foarte mari şi au fost prezentate în nenumărate rânduri. Este timpul ca decidenţii să trateze cu mai multă responsabilitate viitorul României!”